Jak samodzielnie wydać książkę? Krok po kroku opowiadamy jak to zrobić!
Możliwość samodzielnego wydania książki jeszcze do niedawna nie była w zasięgu większości początkujących twórców. Sytuacja ta jednak diametralnie się zmieniła w ostatnim czasie i dziś realizacja marzenia o samodzielnym wydaniu książki jest łatwiejsza niż kiedykolwiek wcześniej. Wszystko za sprawą postępu w branży poligraficznej oraz rozwoju internetu, który jest wspaniałym kanałem promocyjnym. W jaki sposób samodzielnie wydać książkę? Opiszemy to krok po kroku!
Etap pierwszy: Od pierwszych liter do korekty
Aby wydać książkę, trzeba ją oczywiście wcześniej napisać. Pisanie książki to proces twórczy, który może trwać kilka dni, miesięcy, a nawet lat – w tej materii warto po prostu „podążać z weną” i nie dawać sobie limitu czasowego. Tworzenie książki „na siłę” nie przynosi dobrych rezultatów, tym bardziej jeżeli jest to nasze pierwsze dzieło literackie, które planujemy wydać. Kiedy już książka zostanie napisana, to kolejnym krokiem jest korekta dzieła. Korektę zlecamy fachowemu korektorowi. Koszt takiej usługi jest zróżnicowany – zazwyczaj jest to od 2 do 6 złotych za stronę.
Etap drugi: Oprawa graficzna książki i przygotowanie jej do druku
Kolejnym etapem jest wykonanie oprawy graficznej oraz przygotowanie naszego dzieła do druku. Zadanie to najlepiej powierzyć doświadczonemu grafikowi – koszt takiej usługi oscyluje w przedziale od 500 do 2000 złotych. Po tych wszystkich zabiegach nasza książka jest już gotowa do druku!
Etap trzeci: Druk książki
Koszt druku książki jest uzależniony od wielu zmiennych takich jak – wielkość nakładu, grubość okładki czy ilość stron. Trudno rzucić tutaj konkretne kwoty – przy nakładzie rzędu tysiąca egzemplarzy, cena może wynieść od 5 do 30 złotych za egzemplarz. Gratulujemy – wiesz już jak samodzielnie wydać książkę. W naszym opisie pominęliśmy jednak jeden bardzo ważny aspekt, nierozłącznie związany z wydawnictwem.
Promocja własnej książki
No właśnie, kiedy rozpocząć działania promocyjne? Planowanie takich działań najlepiej rozpocząć jeszcze na etapie pisania, natomiast realizacje rozpocząć na etapie przygotowywania książki do druku. Koszt działań promocyjnych jest uzależniony od metod, jakimi masz zamiar swoje dzieło promować. Większość młodych twórców promuje książki przez internet – na przykład na swoich stronach w serwisach społecznościowych. Zastanów się również, jakich kanałów podcastowych słuchasz Ty, lub Twoi potencjalni czytelnicy. Podjęcie współpracy z internetowymi twórcami takich treści powinno mieć korzystny wpływ na rozpoznawalność Ciebie jako autora i sprzedaż Twojej książki.