Ile powinien wynosić pierwszy nakład własnej książki?

Ile powinien wynosić pierwszy nakład własnej książki?

Proces wydawniczy własnej książki zakłada również jej druk. Tu początkujący autorzy często mają problem, ponieważ nie do końca wiedzą, jak duży powinien być zamówiony nakład. Kwestia ta ma niezwykle duże znaczenie, jeśli chodzi o późniejszą sprzedaż dzieła. Sprawdź, jak zaplanować wielkość nakładu swojej książki!

Sprawdź potencjał grupy docelowej

Najprostszym sposobem na ocenienie wielkości nakładu swojej pierwszej książki, jest zbadanie potencjału zakupowego swojej grupy docelowej. Możesz zrobić to na przykład przy użyciu mediów społecznościowych i po prostu zapytać swoją grupę docelową o to, czy planują zakupić swoją książkę i w jakiej cenie według nich powinna być ona dostępna. Dodatkowo możesz przyprowadzić serię ankiet lub zapytać o opinię swoich najbliższych znajomych i ich znajomych. Zebrane dane pozwolą ci sprawdzić, ile osób tak naprawdę jest potencjalnie zainteresowanych zakupem twojego dzieła.

Przeanalizuj ofertę drukarni

Zanim zadecydujesz o ostatecznej wielkości zamawianego nakładu swojej autorskiej książki, dokładnie przeanalizuj ofertę, którą otrzymałeś od wybranych drukarni. Może bowiem okazać się, że koszt wydrukowania jednego egzemplarza jest wyższy, jeśli nie przekroczysz danej ilości sztuk całego zamówienia. Wiele drukarni obniża bowiem koszt wydruku wraz z wielkością nakładu i jest to dość popularna praktyka. Aby mieć pewność, że drukujesz swoją książkę na preferencyjnych warunkach, sprawdź ile kosztuje druk książki np. przy nakładzie 100 egzemplarzy, a ile przy kilkuset. To pozwoli ci dobrze oszacować ten istotny wydatek i nie narazić się na dodatkowe koszty. Pamiętaj również, że z drukarnią możesz negocjować i postarać się dostosować warunki umowy do swoich indywidualnych oczekiwań oraz potrzeb.

Zorganizuj przedsprzedaż książki

Dobrym sposobem na zbadanie potrzebnego nakładu autorskiej książki jest zorganizowanie przedsprzedaży. Tego typu działania polegają na umożliwieniu zakupu książki swoim odbiorcom jeszcze przed zleceniem jej druku. Wówczas możesz uruchomić jej sprzedaż i zaczekać kilka dni lub kilka tygodni. Gdy otrzymasz informację, że książkę zakupiła na przykład minimalna ilość osób potrzebna do zlecenia druku nakładu, masz wówczas pewność, że wszystkie egzemplarze mają już swoich właścicieli i ze spokojną głową możesz dodrukować na przykład drugie tyle dla czytelników, którzy zdecydują się na zakup już po oficjalnej publikacji twojego dzieła. To rozwiązanie jest niezwykle popularne szczególnie wśród debiutujących autorów, ponieważ ma drugą zaletę. Organizując przedsprzedaż, nie musisz bowiem martwić się o środki na pokrycie kosztów druku, gdyż do dyspozycji masz finanse przekazane ci przez czytelników, którzy kupili książkę wcześniej.